Anouk Wipprecht maakt bij het maken van haar jurken veel gebruik van mechanica. Voorbeelden van mechanica zijn:
– hoe een brug open en dicht gaat
– hoe je fiets in beweging komt
2.1 Bedenk nog een voorbeeld van mechanische beweging in jouw omgeving.
Bij de jurk Spiderdress zie je mechanische klauwen. Ook maakt Anouk Wipprecht mechanische vleugels met Lego. De vleugels reageren op de emotie van de gebruiker.
2.2 In dit proefje ga je een mechanische klauw maken. Volg daarvoor de volgende stappen:
Wat ga je maken?
Je gaat een klauw maken. Net zoals de Spiderdress kun jij kan straks je grenzen aangeven.
Wat heb je nodig?
- Minstens 8 ijsstokjes of stroken stevig karton
- Perforator
- Karton en crepepapier
- Splitpennen
- Schaar
Stap 1
Knip uit stevig karton stroken van 10 cm. Of gebruik ijsstokjes. Maak in elke strook of elk ijsstokje drie gaatjes met een perforator of spijker, aan de uiteindes en in het midden.
Stap 2
Maak twee stroken of twee ijsstokjes met een splitpen aan elkaar vast. Je ziet een kruis. Herhaal dit voor alle stroken of ijsstokjes.
Stap 3
Maak nu alle kruisen met een splitpen aan het uiteinde aan elkaar vast. Kijk goed naar de tekening.
Stap 4
Maak aan het uiteinde een klauwvorm van papier. Maak deze vast met een splitpen. Versier je klauw met het patroon van een dier.
Probeer je klauw uit!
2.3 Hoe voelt het om iemand met je klauw op afstand te houden?
2.4 Hoe voelt het om op afstand gehouden te worden door iemand anders?
2.5 Hoe kan je klauw nog verbeterd worden?
2.6 Wat is het effect als je hem langer maakt?
2.7 Wat is het effect als je hem korter maakt?