image/svg+xml 1 5 M I N U T E N 1 5 M I N U T E N 1 5 M I N U T E N 1 5 M I N U T E N 1 5 M I N U T E N
  1. Mode en Emoties — Jasna Rok
  2. 1. Kennismaken
  3. » Basis

In de video zie je de Belgische ontwerper Jasna Rok. Ze vertelt over haar fascinatie voor Science Fiction, mode en technologie. Met haar modeontwerpen geeft ze ons een inkijkje in de toekomst van kleding.

Jasna Rok denkt dat toekomstige mode vol zit met technologische snufjes waardoor onze kleding meerdere functies heeft. Een van die technologische toepassingen noemt Jasna Rok ‘emotech’.

1.1 Leg in één zin uit wat emo-tech is.

In de video zie je kledingstukken voorbij komen die reageren op de emoties van de drager.

1.2 Op welke 3 manieren zou een kledingstuk volgens Jasna Rok emoties kunnen vertellen? Kun je zelf ook nog een extra manier verzinnen?

De jurk Fashion on Brainwaves is een jurk die reageert op de emoties van de drager. De jurk reageert op emoties door van kleur te veranderen. Deze jurk werd voor het eerst gepresenteerd tijdens een optreden van een operazangeres.

1.3 Waarom zou Jasna Rok ervoor hebben gekozen om haar jurk te laten presenteren door een operazangeres?

Science Fiction, Mode, Technologie, Emo-Tech

Jasna Rok is niet de enige ontwerper die bezig is met mode en technologie. Ook architect en ontwerper Behnaz Farahi maakt interactieve mode en wearables. Wearables zijn technologische accessoires die reageren op het lichaam of de omgeving. Hier zie je de interactieve wearable Iridescence, een soort enorme kraag. De kraag is uitgerust met een camera die gezichten volgt en 200 bewegende gekleurde schijfjes. De camera analyseert de emoties op het gezicht van de toeschouwer en geeft deze informatie door aan de drager. Bekijk de video op de website van Behnaz Farahi.

1.4 Bespreek met een klasgenoot de volgende stelling: Het is handig als kleding of een accessoire je helpt om emoties van jezelf of anderen te begrijpen en te communiceren.

1.5 Voor welke doelgroep zou zo’n kraag als deze handig zijn?

Deze kraag is nogal groot en niet heel draagbaar in het dagelijks leven.

1.6 Hoe kan je de technologie uit deze kraag zo verwerken dat je het makkelijker kan dragen en gebruiken?

1.7 Noem 1 verschil tussen het werk van Jasna Rok en Behnaz Farahi.

Mode, Technologie, Wearables