1. Kunst en Voedsel — Chloé Rutzerveld
  2. 4. Maken

Je gaat nu aan de slag met het maken van een speculatief voedselproduct of beleving. Je kan ervoor kiezen om een kunstwerk of een designobject te maken. Een designobject is een object met een functie. Soms zijn je ideeën groter en ingewikkelder dan je kan uitvoeren. Je hebt daarom de keuze uit het maken van:​

  • Een proof of concept: een ontwerpschets/model.​
  • Een niet werkend prototype: ontwerpschets op ware grootte.​
  • Een volledig werkend kunstwerk of designobject.​

Bekijk op de volgende slide de tips van Chloé Rutzerveld.

Je weet nu wat kleur en geur doet voor je eten, maar ook dat iets wat knapperig, zacht of bestaat uit verschillende texturen kan bijdragen aan de smaakbeleving. Ook heb je ontdekt dat eten niet voor iedereen toegankelijk is, dat er eten wordt verspild en dat het produceren van eten niet altijd duurzaam is. ​

Met de verschillende eindopdrachten ga je nadenken over de toekomst van eten. Misschien heb je door al het onderzoek naar eten al een idee gekregen voor je speculatief voedselproject. Misschien heb je nog geen enkel idee. In beide gevallen: ga schetsen, experimenteren en klooien. Durf veel uit te proberen!​

In de volgende slides kun je kiezen uit een van de volgende opdrachten of voer de opdracht uit die door je docent is gekozen:​