Het werk Accretor van Driessens & Verstappen, is een computerprogramma, een algoritme dat de groei van driedimensionale deeltjes, voxels genoemd, beïnvloed. Voxels zijn driedimensionale pixels die in de wetenschap gebruikt worden om dingen in beeld te brengen.
De regels van het algoritme bepalen hoe de deeltjes aan elkaar groeien en hoe lang dit proces duurt. Het proces is gebaseerd op het groeiproces van cellen. Vervolgens print de 3D-printer deze kleine objecten uit.
Je gaat een Brownian Tree programmeren, een ‘groei’-proces dat zich steeds op een andere manier ontwikkelt. Het algoritme is gebaseerd op de Brownse beweging, Brownian Motion. In 1827 beschreef Botanicus Robert Brown het bewegen van stuifmeelkorrels in een vloeistof onder een microscoop. De stuifmeeldeeltjes botsen met elkaar en daardoor leggen ze onvoorspelbaar pad af. Dit pad lijkt op het groeien van een boom.
2.10 Download de hand-out Scratch Brownian Tree en voer de opdracht uit. Wat zie je? Hoe kun je het systeem beïnvloeden?